ACTIVITATS PELS ALUMNES


Aquí teniu les activitats separades en sessions, una per cada dia de classe. Endavant!

1. IDEES prèvies

A classe treballarem els següents temes de manera oral i amb el projector, però aquí teniu la informació escrita, perquè la pugueu consultar al llarg del vostre treball:

1. 1. Conflicte de Líbia.


Líbia és una gran regió petrolífera que es va començar a explotar a partir dels anys 60 del segle XX sota control de les grans multinacionals nord americanes i europees que es van establir a la zona. L’1 de setembre de 1969 Gadaffi i els seus seguidors, anomenats el Consell de la Revolució, van iniciar una revolta contra la monarquia libanesa, que ràpidament va caure. Gadaffi, després d’assumir el poder va imposar limitacions a les més de 60 multinacionals del petroli establertes al país i la seva explotació va passar a ser controlada pel mateix govern, sense trencar els llaços amb les companyies estrangeres.
La seva economia és diferent a la de la resta de països del nord d’Àfrica que viuen dedicats a l’agricultura. Líbia, poc afavorida pel cultiu degut a la seva geografia (deserts, ...) posseeix abundants recursos petrolers en el seu subsòl, que li proporcionen uns ingressos altíssims que, combinats amb la baixa densitat de població han fet que Líbia es converteixi en el país més ric d’Àfrica, tot i u.
Al llarg del seu mandat Gadaffi ha estat acusat diverses vegades de col·laborar amb el terrorisme internacional i de cometre crims contra la humanitat. Aquests fets han provocat que, a poc a poc, el país hagi anat quedant aïllat políticament (ONU, Estats Units, etc.), però d’altra banda, les seves vendes de petroli han seguit augmentant. Conflictes interns i revoltes contra ell estan portant al país al límit d’un conflicte bèl·lic.
Els carrers de Líbia es van omplir de ciutadans que es manifestaven en contra de les mesures imposades pel govern i els 40 anys de rigidesa política que Gadaffi ha aplicat. El govern ha respost a aquestes protestes enviant l’exèrcit al carrer, dirigint una brutal repressió contra la població civill i ha hagut de paralitzatr la seva producció.





1.2. Els perquès dels combustibles fòssils.
        Llegeix l'article de la pàgina 4 i 5 de la següent revista:


       Ara, suposem, que ja aneu descobrint per què el petroli és una qüestió tan important...

1.3. Què és la Sostenibilitat?

       Per entendre què entenem per Desenvolupament Sostenible ens servirem de tres eines bàsiques:

       una pàgina web:  http://ccqc.pangea.org/cat/sosteni/soscat.htm

       L'esquema bàsic:
                                              

          I, sobretot, l'anàlisi i el comentari del següent curtmetratge, que esperem que us agradi tant com a  nosaltres. Amb molt poques paraules i amb les imatges entrellaçades resumeix molt i molt bé el què us volem fer arribar:

        Esperem que amb aquesta primera sessió pugueu situar-vos prou per encarar les vostres activitats de les següents sessions!

2. GUIA del comentari del treball amb parelles de les notícies:

       Heu de triar tres notícies que parlin del conflicte de Líbia des de la perspectiva de com afecta al preu del petroli i, per tant, a les dificultats energètiques dels països receptors d'aquesta primera matèria.

      Les notícies poden ser en format escrit i les podeu trobar, per exemple, a les pàgines dels següents diaris:

http://www.ara.cat/
http://www.elpais.com/
http://www.avui.cat/girona/nacional.html
http://www.elmundo.es/index.html?a=MERe4d567164189b74765f6ad7ffe67173b&t=1299669896
http://www.lavanguardia.es/
http://www.diaridegirona.cat/

     O bé podeu optar per comentar una notícia audiovisual que podeu trobar, per exemple, a la pàgina de TV3:

http://www.tv3.cat/3alacarta/#/directes/TV3

     Redacteu per cadascuna un breu comentari que contingui:

1. Un petit resum de la notícia. (títol, el lloc d'on l'heu tret, qui l'ha escrit, la data, si és d'opinió o només informativa...)
2.Com la relacioneu amb els conceptes que vam tractar a la primera sessió? (consum de combustibles fòssils, situació de Líbia, sostenibilitat...
3. Opinió personal.


3. EXPOSICIONS ORALS del treball sobre les notícies
 
Davant de tots els companys, explicareu les vostres notícies i les reflexions que heu fet. Recordeu que cal ser una mica original, la creativitat és un valor! Atreviu-vos a presentar-ho en formats atractius; podeu afegir-hi informació, fotos, notícies, vídeos, reflexions, poemes, obres d’art..., sempre que pugueu relacionar-les amb la vostra notícia. Ara bé, tingueu en compte que només teniu cinc minuts per parella!

Penseu que haureu de respondre les preguntes dels vostres companys. Cada grup en farà una.

La resta del grup avaluareu el treball dels companys amb una graella d’avaluació que us donarem les vostres professores sostenibles.

           
4. DECÀLEG personal del bon sostenible

Aquesta és la última activitat del bloc. Després d’haver vist els documentals, de llegir l’article i de reflexionar i debatre a l’aula pensem que és el moment de fer un pas endavant i comprometre’ns amb el nostre planeta, el nostre entorn i nosaltres mateixos. Per això cadascú haurà de redactar deu accions (decàleg) que cregui que podrà dur a terme en la seva vida diària i així, poder aportar el seu granet de sorra per salvar el planeta i construir una societat més justa.
Un cop redactat el decàleg haureu d’explicar a l'aula a la resta de companys com el portareu a la pràctica. Ànims i endavant! No oblideu que un món millor i una societat més justa són possibles!