GUIA DIDÀCTICA


Aquesta guia pretén ser una eina de suport per al professorat a l’hora de desenvolupar aquesta unitat didàctica i les seves activitats.
Navegant per aquest bloc els alumnes, partint d’un conflicte recent com ha estat la crisi de Líbia, podran prendre consciència de la globalització ja que els conflictes d’un país estan afectant i fent trontollar l’economia i les relacions polítiques d’una gran part del planeta.

1. IDEES prèvies

1.1  Conflicte de Líbia

Aquest apartat servirà perquè els alumnes puguin conèixer a grans trets les principals característiques d’aquest país a partir de la informació proporcionada al bloc. A més a més podeu utilitzar altres recursos a l’aula com mapes o vinyetes/imatges per estimular-los al debat.
Aquí en teniu uns exemples:
 






 




























1.2  Els perquès dels combustibles fòssils

A partir de la lectura de l’article puguin comprendre el gran consum de petroli i combustibles fòssils en la nostra societat, cotxes, fàbriques, etc., els necessiten per poder funcionar, o això és el que es pensen ja que existeixen alternatives que procuren pel medi ambient.
El cas libi és un exemple més dels interessos que desperta el petroli en la nostra societat i fins on estan disposats a arribar els governs per no perdre’l.
En aquest apartat podeu mostrar-los un mapa dels principals països productors de petroli i reflexionar a partir d’aquí amb temes com:
-         Quins països són els principals productors de petroli?
-         Quins països són els principals receptors de petroli?
-         Són industrialitzats els països productors? Són països desenvolupats des del nostre punt de vista?
-         Per què creus que els nostres governs volen mantenir bones relacions amb els països productors de petroli?
 


 



















També podem fer preguntes que després els puguin servir per elaborar el decàleg:
-         Creieu que vosaltres podeu contribuir d’alguna manera a reduir el consum de petroli o els seus derivats?
-         Ús pagueu vosaltres la benzina del ciclomotor? Sempre està al mateix preu? Per què?
-         Heu pensat mai els diners us estalviaríeu si anéssiu més amb bicicleta o utilitzéssiu el transport públic? 

1.3 Què és la sostenibilitat?

Aquí es tracta de fer una introducció al concepte de sostenibilitat, molt utilitzat en els nostres dies, però del qual se'n desconeix el sentit profund. Molt senzillament, creiem que el diagrama de la sostenibilitat acompanyat del curt que s'adjunta a l'apartat d'activitats, són prou clars i entenedors per tal que els alumnes en copsin el significat. I els podem ajudar fent observacions de les imatges i aclariments sobre el vocabulari que hi apareix que els pugui resultar feixuc a al grup amb qui treballem.

3. i 4 Activitats a partir de notícies.

Adjuntem una rúbrica d’avaluació per a l’activitat en parelles que tindrà en compte, tant el comentari escrit de les notícies, com l’exposició oral.

Per fer l’activitat de comentari de les notícies, caldrà desplaçar-se a la sala d’informàtica, si no es tenen ordinadors portàtils per a tots.

Les coavaluacions dels alumnes es tindran en compte a l’hora d’avaluar les exposicions orals.

 

 just
Correcte 
 Bé
 Molt bé
punts
Actitud
actitud de treball durant el transcurs del treball.
actitud passiva durant l’elaboració del treball.
actitud activa durant l’elaboració del treball.
actitud activa i han buscat maneres pròpies d’enriquir la pràctica.
2
Anàlisi de la notícia i identificació del conflicte.
moltes dificultats per identificar les causes i relacions entre els fets.
Descriuen força bé els fets i les seves relacions, però els costa força interpretar.
Classifiquen correctament tots els fets i relacions i n’interpreten els significats.
Classifiquen correctament tots els fets, interpreten els significats i relacionen amb el context.
 5
Exposició dels continguts (tan oral com escrita)
dificultats per estructurar de manera clara, ordenada i coherent. Mancances lingüístiques. 
Estructuren bé l’exposició, són clars ordenats i coherents, però hi ha mancances lingüístiques.
 Exposició clara, ordenada, coherent i correcta lingüísticament.
 Exposició clara, ordenada, coherent i correcta lingüísticament.
Molt bona explicació: detalls, exemples...
 2
Creativitat


La manera de presentar els continguts és pobra. 
La manera de presentar els continguts és correcte, però sense gaire imaginació. 
Presentació original dels continguts i aportació de materials addicionals.
Presentació original dels continguts de manera personalitzada i aportació de materials addicionals.
 1


4. DECÀLEG personal del bon sostenible

La redacció d’aquest decàleg pretén servir de colofó final d’aquest bloc fent que els alumnes sentint que ells també poden contribuir a millorar la societat en la qual viuen. Aquesta sessió servirà per reprendre els conceptes i coneixements treballats al llarg de les sessions anteriors incidint en aquells aspectes que ells hi poden intervenir, com podria ser la reducció de l’ús dels seus ciclomotors potenciant les bicicletes, reciclant, reutilitzant, conscienciant-los de l’estalvi energètic, etc.
Podeu tornar a utilitzar l’article sobre els combustibles fòssils, els curts, notícies del diari, etc.
Aquí teniu unes idees per treballar a l’aula a partir de les quals poden extreure idees pel seu decàleg:
-         Les 3 “r”: reutilitzar, recilcar i recuperar.
-         Les 3 “e”: eficiència energètica, energies alternatives i estalvi energètic.

A més a més us proposem un llibre que ja té uns quants anys però és molt útil per a activitats com aquesta i per demostrar als alumnes que ells tenen molt a dir i fer en aquest món, perquè de fet, ells, són el futur.

50 coses senzilles que tu pots fer per a salvar la Terra. The Earth Works Group. Barcelona: Caixa d’Estalvis i de Pensions. 1992.